رخداد غيرقابل پيش بيني كه سرانجام اندوهناك و خونين داشت
ميرمحمدشاه ميرمحمدشاه "رفيعي"

به مناسبت سي و پنجمين سالروز كودتاي (26) سرطان (1352):

 به تاريخ 26 سرطان 1352 (17 جولاي 1973) نظام سلطنتي مشروطه و دموكراسي طبقاتي و در حال احتضار محمدظاهرشاه به ابتكار و تشخيص محمد داود پسركاكايش سقوط داده شد. و نظام جمهوري جاگزين نظام شاهي گرديد.

قيام نظامي  محمد داود را برخي از مؤرخين كودتاي درباري بنابر اختلافات شخصي و فاميلي موجود ميان درباريان علي الخصوص اختلافات سردار محمد داود و سردار عبدالولي دانسته اند و عده اي هم آنرا اقدامي وانمود كردند براي ادامه و حفظ امتيازات فاميلي آل يحيي در افغانستان و هم عده اي آنرا پادشاه گردشي ناميدند. در حاليكه كودتاي متذكره يك رخداد بزرگ و يك تحول بيسابقه و يك دگرگوني واقعي در نظام دولتي افغانستان شمرده ميشود زيرا كه در طول تاريخ برانداختن نظام هاي سلطنتي در هر كشوري توام بود با رويدادهاي خونين و پر از طلاطم ولي در افغانستان عقب مانده، اين رخداد غير قابل پيش بيني بود كه در يك زمان معين و بوسيله شخص معين انجام گرديد در موفقيت و پيروزي قاطع كودتاچيان نقش و اتوريته شخص محمد داود و ضعف نظام سلطنتي و مستي و مدهوشي درباريان در هواي و هوس شيطاني رول عمده و بارز داشت تا جاِئيكه اين كودتا، كودتاي سفيد خوانده شد و بدون تلفات به پايان رسيد.

قيام افسران جوان به رهبريت محمدداود مورد قبول عامه قرار گرفت.اعلام جمهوري به جشن بزرگ و سرور مردم در سراسر كشور مبدل گرديد و مورد تائيد و پشتيباني گسترده  آنها قرار گرفت. از جانب قطعات و گارنيزيون هاي نظامي والي ها و متنفذين،تلگرامها پيام ها و نامه هاي وفاداري عنواني محمد داود مواصلت ورزيد.

دولت هاي  خارجي رژيم جديد را به رسميت شناختند و سفراي آنها اعم از مقيم و غيرمقيم با محمد داود ملاقات نمودند و به وي شادباش گفتند.

در اين  ميان بازار تملق نيز گرم گرديد و كيش شخصيت محمدداود بوسيله اطرافيان كرسي طلب برجامعه تحميل گرديد و اين اهداف بوسيله مطبوعات و يگانه وسيله مؤثر ارتباط جمعي آن زمان راديو افغانستان پيش برده ميشد. رئيس جمهور به القاب بلند بالاي چون مؤسس جمهوري،رهبرملي زعيم و قايدملي و بعدها رهبر انقلاب و رهبركبير انقلاب ياد گرديد و در قرارگاه نظامي قواي مركز مجسمه محمد داود ساخته شد و در پاي آن مجسمه پيره داري 24ساعته توظيف گرديد.

تبليغات و گزاف گويي هاي در مورد محمد داود براي مردم ملال آور گرديد و براي خودش و اطرافيان فرصت طلب و متملق او غرور كاذب آفريد.

نيروهاي مترفي و دموكراتيك افغانستان در روز 26سرطان حالت ترصد و انتظار را در پيش گرفتند و بعد از اعلام خط مش نظام جمهوري كه در بيانيه خطاب به مردم افغانستان به اطلاع عامه رسانيده شده بود سياست هاي متناسب مطرح گرديد و برخي از جهات سياست هاي نظام جمهوري مورد تائيد و پشتيباني قرار گرفت.

محمدداود شخص متكبر و داراي غرور كاذب بود اين غرور كاذب و انديشه هاي تك روانه او برايش اجازه نميداد كه به امرونهي كسي توجه كند و از طرف ديگر عده اي از نظاميان پرقدرت اردو متنفذين محلي و مهمتر ازهمه دستگاه ضبظ احوالات را تحت عنوان مصئونيت ملي در اختيار داشت.

بنابرآن مخالفين شخصي و فاميلي محمد داود جرات مبارزه روياروي را با او نداشتند آنها بوسيله ديگري توصل جستند كه  عبارت بود از براه انداختن تبليغات سوء و شايعه پراگئ مبني بر مداخله اتحاد شوروي و موجوديت نيروهاي ملي و دموكراتيك در دستگاه دولتي جمهوري محمدداود،تبليغات سوء مخالفين داخلي  محمد داود در هماهنگي با نيروهاي اخلال گر منطقه و دشمنان ديرينه مردم افغانستان قرار گرفت تا جائيكه آنها به اعمال تروريستي و اقدامات مسلحانه عليه نظام جمهوري دست زدند بعضي از حلقات نظام با محافل خارجي و شبكه هاي جاسوسي در تماس شدند تا زمينه هاي لازم انحراف نظام  را به سوي  محافل نظاميگر و ماجراجوي منطقه مساعد سازند و چنانچه ساختند و محمدداود طبق وعده هاي دروغين شاهان ايران و سعودي چشم به سراب دوخت و منتظر سخاوت هاي پطرودالر نشست.

غرور و خودخواهي هاي شخصي تحريكات قدرت هاي استعماري و همبستگان منطقوي آنها باعث گرديد تا نظام جمهوري محمدداود از حمايت مردم افغانستان محروم گردد.

فرصت طلبان كرسي پرست مانع تحقق اهداف بلند بالاي محمدداود مبني بر رشد و انكشاف سريع افغانستان گرديد و آنها از تحكيم امنيت عاجزماندند و نظام جمهوري را بطرف سقوط و تباهي كشانيدند و يكبار ديگر باعث خورسندي و افتخار آنهايي گرديدند كه هميشه كوشيده اند تا تلاش مردم ما براي بهروزي و سعادت همه  گاني به جايي نرسد.

يادي  ازروز 26 سرطان 1352 و براه افتيدن قيام هاي ارتجاعي دست راستي هاي سياه دل برعليه آن نظام روشنگر اين واقعيت سرسخت است كه نيروهاي دموكراتيك و ملي افغانستان  از آن زمان تاكنون هميشه در موضوع حق و عدالت و دفاع از منافع ملي مردم افغانستان قرار داشتند و قرار دارند و مابر آن انسان هاي  مبارز و آگاه كه در برابر اين همه حوادث روزگار چون سخره استوار بودند و از توطئه ها و دسايس نيروهاي ارتجاعي به ما هشدار ميداند افتخار مينمائيم.

با احترام

 


July 14th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات